de Zijnscolleges

5 keer tweedaagse colleges onder leiding van Jenya Krul en Trudy Krabbe



Het woord college vindt zijn oorsprong in het Latijnse collegium, een gemeenschap waarin mensen samen leren, onderzoeken en inzichten delen. Deze oorspronkelijke betekenis resoneert sterk met de Zijnscolleges: geen traditionele kennisoverdracht, maar een gezamenlijke verkenning van de ervaring van het zijn

 

Niet over wat te doen, maar over hoe te zijn

 

"Soms vallen tijd, ruimte en materie samen. Ben jij dan in staat om te handelen, of sluit je het continuüm af met twijfel?"
- Hilbrand Westra

Trudy Krabbe en Jenya Krul nemen je mee in een fenomenologische en systemische reeks waarin niet de oplossing, maar het onderzoek centraal staat. In deze Zijnscolleges verkennen we de samenhang tussen denken, waarnemen en zijn. Ze bieden een ruimte voor onderzoek en ervaring waarin je wordt uitgenodigd om op een nieuwe manier jezelf en de wereld waar te nemen. Dit gaat niet over ‘wat te doen’, maar over ‘hoe te zijn’. Het is een zoektocht naar een innerlijke houding die niet wordt gestuurd door doelgericht handelen, maar zich opent in tempo, timing en vertrouwen. 

Dit betekent dat je niet komt om iets op te lossen, maar om te ontdekken wat zich aandient als je vertraagt, achterover leunt en waarneemt. Door deze verdiepende manier van waarnemen en onderzoeken ontstaat er een verfijnde sensibiliteit voor wat zich aandient. Dit werkt niet alleen door in je persoonlijke ontwikkeling, maar ook in professionele contexten waarin aanwezigheid, waarnemen en volgen cruciaal zijn.


VIJF Thema's


We verdiepen ons in de fenomenologie van vijf verschillende thema's. De colleges zijn als serie te volgen, maar ook afzonderlijk te ervaren. 

1 | Amor Fati, de fenomenologie van het onvermijdelijke
2 | Onbeschikbaar open, de fenomenologie van tijd & timing 
3 | Leven in het licht van de dood, de fenomenologie van de sterfelijkheid
4 | Betekenis & zingeving, de fenomenologie van levenszin
5 | Veiligheid & projectie, de fenomenologie van thuis


Meer over de thema's

 

1 | Amor Fati – De fenomenologie van het onvermijdelijke

Hoe kunnen we ons verhouden tot ons lot? Of zijn we ons lot? Dit college onderzoekt de spanning tussen maakbaarheid en het onvermijdelijke en raakt aan vragen over werkelijkheid, volwassen worden en het verschil tussen dragen en beheersen. We dagen je uit om te ervaren hoe het is om ja te zeggen tegen wat er ís. En dat wat er niet is. Want dat is er ook.

 

2 | Onbeschikbaar Open – De fenomenologie van tijd en timing

Hoe gaan we in deze tijd om met het concept transformatie? Wezenlijke existentiële vragen onttrekken zich vaak aan snelheid en technische oplossingen. In dit college onderzoeken we oa. wat dit betekent voor jouw tempo, timing en trust (vertrouwen) en de manier waarop we ons verhouden tot de tijd en hoe deze ons vormt.

 

3 | Leven in het licht van de dood – De fenomenologie van sterfelijkheid

Wat betekent het om eindig te zijn in de oneindigheid? Dit college raakt aan de diepste existentiële vragen: geboorte, leven, sterven en dood. We verkennen oa. het werk van Heidegger en onderzoeken hoe de vergankelijkheid van het leven onze keuzes beïnvloedt. We nodigen je uit voor een ontmoeting met (jouw eigen) sterfelijkheid.

 

4 | Betekenis en zingeving – De fenomenologie van levenszin

Is betekenis iets wat we creëren, of iets dat zich in ons ontvouwt? En wat is authenticiteit? Dit college verkent de subtiele relatie tussen eigenlijkheid, essentie en existentie. We onderzoeken hoe onze innerlijke houding en structuur bepalend zijn voor hoe we de wereld ervaren en hoe we waarheid en betekenis toekennen.

 

5 | Veiligheid en projectie – De fenomenologie van thuis

Wat betekent ‘thuis’ eigenlijk? In dit college duiken we in het systemische en fenomenologische concept en in de ervaring van thuis zijn in ons zelf en in de wereld. We onderzoeken hoe projecties en overdracht ons beeld van veiligheid, thuisloosheid en identiteit kleuren en hoe we kunnen Zijn in een wereld die niet altijd als een thuis wordt ervaren.

 

Fenomenologie in de praktijk: De mens als meewerkend voorwerp

Fenomenologisch onderzoek staat in de Zijnscolleges centraal. We richten ons op het onderzoeken zelf, zonder direct te streven naar oplossingen. Dit betekent dat we fenomenen verkennen zoals ze zich aan ons voordoen, zonder directe sturing of interpretatie. Hoe presenteren zij zich in onze ervaring? Wat laat zich zien wanneer we ruimte creëren zonder te willen (be)grijpen? Dit proces opent de mogelijkheid om niet het handelende, maar het meewerkende voorwerp te zijn, waardoor je een diepere verbinding kunt ervaren met jezelf en met dat wat groter is dan ons.

 

Denkers en dichters als meesters

We laten ons inspireren door denkers & dichters als Heidegger, Hegel, Husserl, Merleau-Ponty, Carl Jung, Rilke en Hölderlin. Dit betekent dat we niet streven naar snelle antwoorden of pasklare oplossingen, maar samen het mysterie van ons menselijk bestaan onderzoeken en verkennen aan de hand van hun stem.

 

Werkwijze en werkvormen

We onderzoeken wat het betekent om samen te filosoferen, waarbij we literatuur, etymologie, poëzie, muziek en kunst verbinden met onderzoek en dialoog. We oefenen met verschillende vormen van waarneming en vertrouwen en maken gebruik van opstellingen en (lichaamsgerichte) oefeningen om het onderzoek en de ervaring te verdiepen. Niet om een enkele waarheid te vinden, maar om de veelstemmigheid van de werkelijkheid te ontmoeten.

 

Voor wie?

De Zijnscolleges zijn geschikt voor iedereen die zich wil verdiepen in fenomenologisch onderzoek en de kunst van het zijn. 
Meer specifiek is het interessant voor: 

  • Professionele systemici die hun werk willen verrijken met een diepere zijnsbeleving en onderzoekende houding; 
  • Mensen die filosoferen interessant vinden en zich willen laten inspireren door grote denkers en fenomenologische concepten; 
  • Iedereen met een open en onderzoekende geest. Je hoeft geen systemische scholing te hebben om deel te nemen, enkel de bereidheid om op een nieuwe manier te kijken, waar te nemen en te ervaren;
  • Professionals in mensgerichte beroepen, zoals coaches, therapeuten en begeleiders, die hun innerlijke houding willen verfijnen en versterken; 
  • Mensen die verdieping zoeken in hun persoonlijke ontwikkeling zonder direct een doel of oplossing na te streven. 

"Niet wij hebben het zijn, maar het zijn heeft ons."
- Heidegger

 

Het vraagt moed en vertrouwen. Durf je te volgen in plaats van te leiden/lijden? Kun je aanwezig zijn zonder direct te handelen? De Zijnscolleges zijn een uitnodiging om de ruimte van het zijn te betreden. Om samen te vertragen, waar te nemen en te onderzoeken. Want het zijn is niet iets wat wij hebben, maar iets wat ons draagt. 

data & info


Per thema bieden we een tweedaagse collegereeks:

1 | Amor Fati: 20 & 21 juni 2025


2 | Onbeschikbaar open: 12 & 13 september 2025

 

3 | Leven in het licht van de dood: 21 & 22 november 2025 

 

4 | Betekenis & zingeving: 23 & 24 januari 2026


5 | Veiligheid & projectie: 20 & 21 maart 2026

 


Je kunt kiezen voor deelname aan enkele thema's of aan deelname voor de hele collegereeks.

 

De inschrijving sluit bij een maximum van 24 deelnemers per tweedaagse.

locatie


Bij de Trinitatiskapel in Dordrecht.  

kosten


Deelname kost per thema-tweedaagse €484,-
Bij aanschaf van de hele collegereeks in één keer, krijg je korting en betaal je €2.299,-

Bij zakelijke facturatie moet rekening gehouden worden met 21% BTW op het totaalbedrag. (zie meer informatie onderaan de inschrijfpagina). 


docenten


JENYA KRUL (SSB22)
Jenya is binnen SSB systemisch geschoold en afgestudeerd op fenomenologisch waarnemen als toegang tot een oneindig speelveld van transformatie en transcendentie. Ze is gespecialiseerd in de spanning tussen eindigheid en oneindigheid en onderzoekt hoe angst, duisternis en mystiek ruimtes kunnen openen naar dieper gewaar-zijn en een hernieuwde verbondenheid met het onzegbare. Ze maakt een podcast-serie over fenomenologie & het oneindige speelveld.

TRUDY KRABBE (SSB22)
Trudy verdiept zich al 25 jaar in existentiële thema's en is binnen SSB systemisch geschoold en afgestudeerd op het onderwerp: 'de fenomenologie van de worsteling'. Ze is een ervaren coach, docent en organisatie-adviseur, gespecialiseerd in de Jungiaanse en systemisch-fenomenologische wijze. Haar benadering is doordacht, onderzoekend en raakt de kern van wat er wezenlijk toe doet. Ze maakt een podcastserie over 'wezenlijke zaken'.