OVER DE SCHOOL


De School voor Systemisch Bewustzijn (SSB) ondersteunt studenten bij: 

  • Het ontsluiten van levensenergie
  • Het beschikbaar maken van (authentiek) potentieel
  • Het ontvouwen van leven naar betekenis

Deze drie uitgangspunten vormen de poort tot transitie en transformatie waarna men - als men wil en ertoe in staat is - via overgave aan het leven de weg van de transcendentie ingaat. Daar waar het uiteindelijk, na alle opgedane kennis en ervaring, niet meer van belang is wát je weet, maar hóe je een en ander belichaamt in je leven.

 

SSB beoogt systemisch sensitieve beroepsbeoefenaars en denkers voort te brengen die van grote waarde kunnen zijn voor systemische werkveld en aanverwante beroepsgroepen en disciplines. Het uitgangspunt is om studenten in hun handelingen de menselijke maat te leren hanteren met eerbied voor dat wat nodig en passend is.

 

onderscheidende kwaliteiten


Er zijn in Nederland inmiddels vele aanbieders op het gebied van systemisch werk en opstellingen (ook wel afgekort als SWO). Vaak wordt daar vooral aandacht besteed aan de methodiek van het opstellen: het zien en doen is daar het uitgangspunt.

 

Wolfgang Könighaus - leermeester van Hilbrand Westra - herhaalde keer op keer dat het uiteindelijk niet om het opstellen gaat, maar om het tot innerlijk wasdom komen van het bewustzijn. De School van Systemisch Bewustzijn (SSB) ontleent haar naam en principes hieraan en onderscheidt zich daarmee van andere opleiders en aanbieders in dit veld.

 

SSB wil geïnteresseerden, beoefenaars en professionals vooral een steviger ondergrond bieden in de fundamenten, de zienswijzen, methoden en achtergronden van het systemische gedachtegoed en opstellingen.

 

Dit betekent in de praktijk telkens een cyclus van studeren, oefenen en bijstellen, om steeds opnieuw te leren en te (be)studeren en wederom opnieuw te oefenen, zodat men in staat is om een eigen leerhouding en gedegen inzichten te ontwikkelen.

 

 

 

Verder onderscheidt SSB zich door: 

  • Het bij opleidingen en leergangen werken in kleine groepen om persoonlijke aandacht van docenten en optimale ontwikkeling van onze studenten te kunnen garanderen.
  • Persoonlijke groei en ontwikkeling als een onmisbaar ingrediënt in het leerlandschap: want als je jezelf niet kent, hoe kun je dan weten wat je werkelijk waarneemt en hoe je handelt in de wereld?
  • Het bieden van de meest verdiepende specialisatie op systemisch gebied in Nederland, de Master Course.
  • Toonaangevende specialisaties zoals transcultureel systemisch werk waarbij men leert werken met thema’s als migratie, verplaatsing en o.a. afstand en adoptie dat sinds kort zijn eigen specialisatie kent.
  • We combineren Westerse en Oosterse kennis en inzichten in onze curriculae en programma’s, maar zijn geen voorstander van lange theoretische analyses, maar ook niet van gemakzuchtig pragmatisme of spirituele abstracties en omwegen.

 

systemische wijsbegeerte


De Mastercourse - het vriendelijk kloppende hart van SSB - is ontwikkeld voor degenen die zich onder meer willen verdiepen in het werk van Wolfgang Könighaus en Jung W'ón Seok (Hilbrand Westra). Daarmee is deze school ingebed in de Westerse én Oosterse filosofie. Dit levert een (trans)contextueel systemische fenomenologische stroming (CSF) op die de weg naar verbinding niet eenvoudig verhandelt, maar verweeft met diverse ziens- en werkwijzen uit fenomenologie, filosofie, psychologie en antropologie en waarbij zowel gebruik gemaakt wordt van wetenschappelijke als complementaire bronnen.

 

De School voor Systemisch Bewustzijn ziet fenomenologie als een fundamentele basis. We onderzoeken daarmee wat de basis is van onze waarneming is en hoe en waarom wij dingen waarnemen. Bijvoorbeeld hoe beweegt de werkelijkheid in en uit ons en hoe verhouden wij ons daartoe? Daaruit ontstaat de Contextuele Systemische Fenomenologische grondslag voor de SSB die zijn meerwaarde inmiddels heeft bewezen.

 

Deze school leeft het systemisch werk en laat zich er dagelijks door inspireren en onderwijzen. Nieuwe en oude inzichten gaan hand in hand. Zo ontstond deze integratieve School voor Systemische Wijsbegeerte, ofwel voor het gemak, de School voor Systemisch Bewustzijn.

 


 

"Men kan niet zeker weten wat men ziet. Want wie kijkt er naar wat?

Men kan slechts een glimp opvangen van de werkelijkheid van wat men waarneemt."

- Wolfgang Könighaus (1953-2010)
Schule für Systemischer Arbeit und Inneres Wachstum

 

historie


SSB is in 2018 in zekere zin 'uit zichzelf' ontstaan. Naamgever Hilbrand Westra heeft in aanvankelijk nooit de ambitie gehad om een school op te richten of mensen te onderwijzen in het systemisch werk, want volgens hem is dat 'in wezen' onmogelijk; de student is in de kern zijn eigen leermeester. Maar nu de school bestaat, wil het alles geven wat het te bieden heeft.


De school bouwt voort op de zienswijzen en inzichten verkregen uit de voormalige Schule für Systemischer Arbeit und Inneres Wachstum van oprichter Wolfgang Könighaus (1953-2010), leermeester van Hilbrand Westra.

 

De inhoud en kracht van de beweging die daar is ingezet en velen heeft geïnspireerd en veranderd, leeft voort in de School voor Systemisch Bewustzijn.

 

SSB gebruikt daarnaast bronnen uit de Existentiële Filosofie en-Psychologie, zoals o.a. Carl Jung, Adler, Fromm e.a. en niet te vergeten de fenomenologie en het werk van Merleau Ponty, Helmut Rosa, ByungChul Han e.a. 

 

SSB biedt een veilige haven voor zelfontwikkeling en maatschappelijk onderzoek.

 

 


REVIEWS


 

"Bij de School voor Systemisch Bewustzijn gaan professionele en persoonlijke ontwikkeling hand in hand. De impact van deze studie gaat zo diep dat het nauwelijks in woorden is te omvatten. De studie loopt voorop met betrekking tot het paradigma waar wij ons met z'n allen naartoe bewegen; dat van de belichaamde wereld, in plaats van de rationele wereld waarbij we alle gestelde vragen vanuit ons hoofd proberen te beantwoorden. Hilbrand Westra verstaat zijn vak als geen ander. Hij weet de ruimte zo te faciliteren, en zijn studenten zo te begeleiden, dat zij zich lichamelijk gewaar worden, en de verantwoordelijkheid durven te nemen steeds voller in het leven te staan en hierbij zijn of haar potentie te ontwikkelen.


Theorie en Filosofie worden afgewisseld met praktijk-casuïstiek (inbrengen van eigen casuïstiek, begeleiden van opstellingen en andere coachings-technieken), om te kunnen doorgronden wat Systemisch Bewustzijn inhoudt. De opleiding is erop gebouwd dat de studenten de middelen krijgen aangereikt om dit vervolgens in de praktijk te kunnen brengen. Geïnteresseerden die opsteller willen worden, maar ook coaches of mensen die zich meer willen verdiepen in hun eigen, maar ook anderen hun ontwikkeling, raad ik aan deze opleiding te volgen."

 

- Aurélie Lever-Le Corre

 

"I can say after years of training and  working with people, that Hilbrand Westra is one of the teachers you will regret not having been trained by him. He is a specialist in the field. And seeing him work with people, is like being delighted by a piece of art."

 

- Demian Burgernik, International Systemic Coach & Trainer

 

"...Ik ken niemand die dit werk zo onderzocht heeft en het wil doorleven, als Hilbrand..."

 

- Lianne M., Trainer & Coach

 

 

"Hilbrands fijngevoeligheid in het werk, en de connectie met het hier en nu, zijn een verademing voor het systemisch werk."


- Sophia Heremans, Psycholoog en Mindfulness trainer

 

 

"De MasterCourse-opleiding is the next level op systemisch gebied en tegelijkertijd nu al de meest essentiële, basale en verrijkende opleiding ooit."

 

Nathalie Noslin RA, Sr. Risk & Compliance Officer

 

 

 

 

Volg ons op LinkedIN


De meest actuele reviews én aankondigingen en informatie over het aanbod van de school kunt u altijd vinden op LinkedIn.