Systemisch Werk rondom Afstand & Adoptie

1-jarige leergang onder leiding van Hilbrand Westra



Adoptie is iets wat voor velen tot de verbeelding spreekt. Is het niet vanwege het romantische beeld van het redden van een kind, dan wel de wens tot het vormen van het zo gewilde gezin. Alles leek voor lange tijd een juich en hallelujastemming op te leveren voor betrokkenen, maar afgelopen decennia zijn deze roze wolken deels vervangen door grijze en lijkt er een hogedrukgebied te zijn ontstaan over dit onderwerp. Dit vanwege de vele kanttekeningen over morele en emotionele ervaringen van betrokkenen. Niet in de laatste plaats de geadopteerden zelf, maar nu ook zo langzamerhand de kinderen van die geadopteerden. Dat het een grootschalige internationale impact zou hebben met rechtszaken over de hele wereld hadden maar weinig mensen voor ogen gehad toen het adopteren van kinderen in het westen als bon ton werd gezien.


Nu
de achterkant van het adopteren in beeld komt en het niet langer een modern sprookje meer is, maar een internationaal maatschappelijk vraagstuk met complexe morele onderwerpen, komen ook de gevolgen van het 'klakkeloos' verplaatsen van kinderen in beeld en kan bijna niemand die adoptie serieus neemt rond het onderwerp van afstand heen. We weten nu dat het vele levens voor altijd heeft beïnvloedt en dat de eerder roze wolk nu wel voor altijd is doorgeprikt.

Het onderwerp afstand en adoptie vormt daarom meestal een gelaagde realiteit van traumaontwikkeling waarbij de consistentie van een verzekerde sociaal-economische voordeel, als veel gebruikt positief argument, niet langer dekkend is voor de sociaal-psychologische en emotionele gevolgen van afstand en adoptie. Als existentieel vraagstuk levert het ontelbare ingewikkelde vragen op waarbij eerder verwijdering en (opnieuw) iets van verlies tussen betrokkenen ontstaat dan verbondenheid en verzoening.

Het integratief contextueel systemische fenomenologische werk, ontwikkeld door de School voor Systemisch Bewustzijn, lijkt een diepgaand antwoord en een fundament voor en van existentiële verzoening op te leveren waarbij er begrip en ruimte is voor diepgaand verdriet en verlies, afscheid en rouw.

 

SYSTEMISCH WERK RONDOM AFSTAND & ADOPTIE (SWA)


Afstand en Adoptie is in diverse internationale studies ook wel het grootste social-engineringsexperiment ter de wereld genoemd. Daarom draagt het alle facetten van samenlevingsvraagstukken in zich waar je vooraf nooit bij stil zou staan. We gaan tijdens de leergang SWA dan ook in op diverse onderwerpen die het sociale domein raken en behandelen daarom  bijna alle wetenschappelijke disciplines die binnen menswetenschappen bekend zijn. Van ontwikkelingspsychologie, antropologie, sociologie tot en met sociale geografie.

 

Daarnaast gaan we (dieper) in op de complexe interdynamische emotievarianten van betrokkenen en hoe deze leiden of afgeleid worden van de existentiële realiteit van betrokkenen. Met name die van de ouders en kinderen die adoptabel werden verklaard en later de miljoenen geadopteerden wereldwijd zouden vormen. Maar ook de onderstroom van adoptieouders om te adopteren en waarom hun narratief dominant is in het adoptiediscours.

 

We zouden geen systemische opleiding  zijn zonder dat we systeemprincipes en onderliggende onderwerpen niet zouden behandelen. We ontkomen daarbij niet aan de beïnvloeders van het systemisch werk zoals o.a. de TransActionele Analyse, Gestalttherapie en de Contextuele benadering.

SSB heeft daarvoor een aantal modellen ontwikkelt die niet allen geadopteerden en fostered helpen, maar een ieder die geïnteresseerd is in deze specifieke specialisatie. De bedoeling is ook om deelnemers een praktische toepassing van het werk te laten ervaren waar ze zelf mee aan de slag kunnen.

De meeste van de stof is al jarenlang getest in het hoger onderwijs, maar zal worden aangescherpt en uitgebreid voor deze leergang.

OVER DE DOCENT


Hoofddocent, Hilbrand Westra (1969) is zelf geadopteerd uit Zuid-Korea in 1973 groeide op in een multicultureel adoptiegezin met acht geadopteerden uit drie verschillende landen. Hij verloor zijn zus, Joo Min, in 1995, net voor haar 25e verjaardag. Vanwege zijn volhardende werk in het adoptieveld (vanaf 1989) werd hij Koninklijk onderscheiden (2015) als Ridder in de Orde van Oranje Nassau. Zijn naam komt veelvuldig voor in de Nederlandse adoptiegeschiedenis en wordt ook internationaal vaak gezien als expert op het gebied van internationale adoptie. Zijn zienswijze wordt door de reguliere hulpverlening en onderwijs vaak als controversieel ervaren. Hilbrand zijn werk heeft ervoor gezorgd dat er aandacht komt voor de sociaal-emotionele en belichaamde kant van dit vraagstuk. Zijn opstellingswerk in dit veld wordt door betrokkenen als diepgaand en noodzakelijk beschouwd. De rijzende vraag van betrokkenen uit de adoptiedriehoek (ouders-kind-adoptieouders) naar een gezamenlijke leer- en ontwikkelingsomgeving waar men van en met elkaar kan leren leeft al geruime tijd in Nederland en daarbuiten. Daarom biedt de School voor Systemisch Bewustzijn vanaf 2025 een 12-daagse leergang aan met als specialisatie afstand en adoptie. 

voor wie


  • Systemici met een basisopleiding Systemisch Werk & Opstellingen
  • Specialisten/hulpverleners met een training/opleiding op het gebied van traumaontwikkeling of anderszins
  • Studenten van de School voor Systemisch Bewustzijn
  • Psychologen met een grote betrokkenheid met het onderwerp
  • Mocht je geen van bovenstaande vooropleidingen hebben, maar wel mee willen doen, vraag dan een intake gesprek aan via het contactformulier

data


Lesdagen vallen altijd op vrijdagen, van 09.30 tot 17.00.
Met uitzondering van het eerste en het laatste lesblok (vrijdag èn zaterdag). De groep sluit bij een maximum van 20 deelnemers. 

SWA25

2025
31 januari 
1 februari

14 februari  
14 maart 
18 april  
16 mei
13 juni
ZOMERVAKANTIE

5 september
3 oktober 
14 november
2026

30 januari 

31 januari 

locatie


Leslocatie is Woudschoten in Zeist. 

 

kosten


Lesgeld bestaat uit:

  • Algemeen lesgeld voor 12 lesdagen
  • Locatie, Woudschoten in Zeist
  • Catering, koffie/thee, water/sappen en lunch.
  • Hoofddocent Hilbrand Westra
  • Gastdocenten uit het werkveld
  • Gespecialiseerde hulpverleners 

Kosten die niet inbegrepen zijn: 

  • Boeken en overig studiemateriaal

Het lesgeld bedraagt € 3.650,-.  

Degenen die een onderneming erop na houden en de kosten gefactureerd willen krijgen, of worden bekostigd door hun werkgever, dienen rekening te houden met 21% btw bovenop het totaalbedrag.


docent


HILBRAND WESTRA

Geboren als Jung, W'on Seok te Seoel, Zuid-Korea, neemt Hilbrand zijn wortels steeds meer mee in zijn werk. In 2003 kwam hij in aanraking met het systemisch werk en gedachtegoed van Wolfgang Köninghaus. Dit bracht hem weer op het pad van zijn interesses in de Oosterse en Westerse filosofie en diepte psychologie van Carl Jung. Tezamen met het Taoïstisch Systemisch Werk vormde dit zijn werk en zijn leven. 

 

In 2015 ontving Hilbrand de koninklijke onderscheiding als Ridder in de Orde van Oranje Nassau voor zijn jarenlange inzet, kennis en ontwikkeling in de adoptiewereld.