DYNAMISCHE REALITEIT
Leiderschap is meer dan een verzameling technieken of een functieomschrijving. Het is een dynamisch proces dat ontstaat in de interactie tussen mensen, voorbij vaste posities en toegewezen
rollen. Deze leergang nodigt je uit om leiderschap te benaderen vanuit een diep bewustzijn van jezelf, je lichaam en de systemen waarvan je deel uitmaakt. We combineren in deze leergang
ervaringsgericht leren met systemische inzichten en belichaamde (voor)kennis. Met als doel om (toekomstige) leiders te vormen die niet alleen koersvast zijn, maar ook afgestemd kunnen handelen in
complexe en veranderlijke contexten.
SYSTEMISCH
Deze leergang maakt gebruik van de meest recente systemische inzichten en ontwikkelingen en is daarmee up to date met de meeste theorieën, praktijkvoorbeelden en geleefde ervaringen. De school
staat bekend om haar kritische houding en selectie als het gaat om de toepassing van kennis van het systemisch werkdomein en zorgt daarmee voor een hoge lat als het gaat om kwaliteit en
geïntegreerde ervaringen binnen dit boeiende, maar complexe vak.
EXCLUSIEF
Om alle deelnemers de aandacht te geven die ze nodig hebben, is deze leergang exclusief voor 9-11 deelnemers. Er vindt een selectie plaats van deelnemers die worden toegelaten voor deze
leergang. Dit doen wij om een leer-en ontwikkelingsgroep samen te
kunnen stellen met een goede mix van verschillende kwaliteiten hetgeen het gezamenlijke leerproces bevorderd.
TO LEAD
Embodied Systemic Leadership (ESL) richt zich op een eenvoudige definitie van leiderschap. We gebruiken daarvoor het Engelse
woord, To Lead als een verwijzing naar:
To
Organize,
Lead(ing) by
Example
Activating & guiding qualitative
Development & Deployment
Wat betekent, dat we vooral kijken naar leiderschap als een activiteit en niet als een concept. Leiderschap wordt in de praktijk primair getoetst op basis van handelingsvermogen,
contextbeheersing en resultaat. Het is daardoor onderhevig aan reflecties, en dus ook kritiek, van anderen. Dat betekent dat leiders een geaarde 'core' moeten hebben. En dat begint bij
Emotie regulatie, Sociale weerbaarheid en een stabiele Psyche (EPS)
DAG | ONDERDEEL | THEMA |
1 | Inleidende Startdag | Kennismaken |
2 |
BLOK I HET DOEN To Know Van Mission Command naar de eigen werkpraktijk d.m.v. een onalledaagse setting. |
Consistent Leiderschap |
3 | 24 uurs outdoor | |
4 | Lessons Learned | |
5 |
BLOK II HET DENKEN Van populaire modellen en academische visies naar de eigen werkpraktijk. |
Coherent Leiderschap |
6 | Casuistiek | |
7 | Lessons Learned | |
8 |
BLOK III HET VOELEN To Practice Van een (on)bewuste drive naar een Systemisch toepassing voor de eigen werkpraktijk. |
Congruent Leiderschap |
9 | Leren waarnemen | |
10 | Eindpresentatie | |
11 | Afrondende Evaluatiedag | Terugkijken & Successen Vieren |
DOCENTEN & TRAINERS
Deze leergang wordt begeleid door Sr. Trainers van de School . Zij hebben allemaal de MasterCourse afgerond en zijn binnen de school actief als docent/trainer op een of meerdere
programma's.
Ze zijn daarnaast allemaal actief binnen hun eigen domein als leidinggevenden. Zij weten als geen ander welke obstakels en uitdagingen je als leidinggevende tegen kunt komen en waar je soms
compromissen moet sluiten of knopen moet doorhakken waar anderen dat niet durven of laten.
Daarnaast maakt deze leergang gebruik van gastdocenten en specialisten die meesters zijn op hun terrein. We hebben een selectie gemaakt van
bijzondere sprekers, begeleiders en inleiders zodat deelnemers gegarandeerd een rugzak vol ervaringen, kennis en inzichten kunnen meenemen die hen voor altijd bij zal blijven.
De docenten en trainers van deze leergang brengen elk hun eigen rijke ervaring en unieke perspectief mee. Samen verzorgen zij een leergang die jou helpt om jouw leiderschapsvaardigheden op een
diepgaande en duurzame manier te ontwikkelen.
HILBRAND WESTRA: Leiderschap als afstemming en verantwoordelijkheid.
"Mijn werk heeft altijd een relatie gehad met leiderschap als een verholen, wenselijke, afzijdige, besmuikte, gehoopte, afwezige of teleurgestelde realiteit. Vroeger als
junior, vanuit mijn hoofd, dacht ik goed te weten hoe en wat het moest zijn. Inmiddels weet ik beter." Hilbrand leidde grote projecten in het bedrijfsleven, internationaal onderwijs en
complementaire gezondheidszorg. Tegenwoordig leidt hij zijn eigen groeiende organisatie en merkt daarbij dat het telkens iets anders van hem vergt, namelijk continue afstemming met de context,
ontwikkelingspotentie en het doel. "Als leider moet je koersvastheid combineren met flexibiliteit. Het gaat om het begrijpen van wat de organisatie en de mensen nodig hebben om samen de
richting in te kunnen vullen." Voor hem is leiderschap niet alleen een vaardigheid, maar vooral een innerlijk proces van verantwoordelijkheid nemen. "Een ware leider wijst niet naar
anderen als het spannend wordt, maar pakt de teugels om daadwerkelijk te gaan besturen. En dat vergt een belichaamd vermogen om zowel imaginair als in de werkelijkheid tot een passende realiteit
te komen die volwassenheid uitstraalt en resultaten boekt. Niet alleen voor nu, maar ook voor in de toekomst."
ARNO TUINEBREIJER: Leiderschap als bewustwording
van patronen.
Arno heeft in diverse multinationals ervaren hoe cruciaal leiderschap is bij uitdagingen zoals groei, reorganisaties en fusies. "Leiderschap - of het gebrek eraan - speelt een
doorslaggevende rol in het succes van een organisatie." stelt hij. Zijn interesse in leiderschap groeide vanuit de vraag waarom sommige leiders effectiever zijn dan anderen. "Naast
cognitieve kennis is het cruciaal om inzicht te krijgen in de (onbewuste) patronen en dynamieken die voortkomen uit de systemen waar je deel van uitmaakt." De leergang ESL
richt zich op deze bewustwording. "Sterk leiderschap is niet te bereiken door uitsluitend boeken te lezen en je vele analytische en cognitieve modellen eigen te maken. Voor echt leiderschap
is het cruciaal om zicht te krijgen in de patronen en dynamieken. Door aandacht te geven aan het cognitieve, emotionele, spirituele en fysieke niveau, leer je jouw eigen leiderschapsnarratief
kennen. Dat stelt je in staat om jouw plek in te nemen en afgestemd te handelen."
JEROEN DUIJSTER: Leiderschap als fluïde samenwerking.
Met meer dan 30 jaar ervaring bij Defensie, zowel als commandant en teamlid, heeft Jeroen leiderschap in al zijn facetten ervaren. "De kwaliteit van leiderschap maakt
het verschil tussen succes en falen." legt hij uit. "De laatste jaren ben ik betrokken bij het herzien van de defensievisie op leiderschap en het operationaliseren daarvan." Hij
benadrukt dat leiderschap niet vastzit aan een positie (hiërarchie) of een rol, maar dat deze ontstaat in de interactiviteit tussen mensen. "Leiden en volgen zijn fluïde activiteiten die
ontstaan binnen een context. Het vraagt om inzicht in hoe jij jezelf inzet en hoe je jouw ego kunt loslaten om het gezamenlijk belang te dienen." Tijdens deze leergang is het belangrijk om
leiderschap los te kunnen zien van hoe wij het (in ons hoofd) hebben georganiseerd. Daarom brengen wij jou in diverse contexten om jezelf beter te leren kennen en bewust te worden van je
kwaliteiten en hoe je deze kunt inzetten."
START 20 MEI 2026
De leergang beslaat in totaal 11 dagen, waarvan 9 inhoudelijk zijn.
De groep sluit bij een minimum van 9 en een maximum van 11 deelnemers.
DATA
Om de lesblokken te kunnen voorzien van de juiste context zullen wij doorgaans op een vaste locatie verblijven, maar daarnaast ook op wisselende plekken die afgestemd zijn op het lesonderdeel van die dag of blok.
Het lesgeld voor 2026 bedraagt in totaal € 13.310,- voor non-profit area's. Ondernemingen worden ex btw gefactureerd.
Inbegrepen zijn:
Kosten die niet inbegrepen zijn:
Ons aanbod
Opleidingen
Leergangen
Programma's
Lid van ISCA
International Systemic Constellations Association